معرفی مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت

هدف و رسالت مؤسسه

ایجاد پایگاه قرآنی الهام بخش و جریان‌ساز با محوریت تدبر در قرآن و گفتمان قرآنی ولایی برای قشر جوان، متفکر و فرهیخته دانشگاهی و حوزوی.

مشرب قرآنی تدبری مؤسسه

علامه طباطبائی رحمه الله بی شک بزرگ احیاگر تفسیر تدبری قرآن در قرن اخیر است و تفسیر ایشان الهام بخش بسیاری از حرکت های قرآنی تدبری معاصر بوده است. در این میان بلا تردید، مؤثرترین فرد در شکل گیری جریان تدبر در قرآن در کشورمان، استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین الهی زاده بوده است. تلاشهای عالمانه و خالصانه ایشان به ویژه از اوایل دهه هشتاد به بعد باعث رشد و بالندگی جریان تدبر در قرآن شد و حرکتهای مختلف تدبری را پدید آورد که هر کدام با خوانشی، مشرب تدبری استاد را دنبال می کنند. مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت از این زمره است و از همین مشرب نوشیده است و البته دائماً تلاش کرده به قدر خویش، فهم کاملتر و جامعتری از تدبر در قرآن به دست آورده و آن را به مخاطبان خود و جامعه ارائه دهد.

مدیر مسئول مؤسسه

محمد برزگر

مؤسس و مدیر مؤسسه

دکترای علوم قرآن و حدیث و آشنا با علوم پایه حوزوی

پژوهشگر حوزه های مختلف تدبر در قرآن (مبانی، روش و تدبر سوره ها)

استاد تدبر در قرآن با سابقه نزدیک به ۲۰ سال تدریس تدبر به دانشجویان و طلاب

مدیر قرآنی-تدبری با سابقه بیش از ۲۰ سال مسئولیت قرآنی-تدبری

حافظ کل قرآن کریم


برای آشنایی بیشتر با سوابق ایشان کلیک کنید.

۱- تحصیلات

دانشگاهی: دکترای علوم قرآن و حدیث
حوزوی: آشنایی با علوم پایه حوزوی (ضمن مطالعات و پژوهشهای قرآنی-تدبری)

۲- اساتید تدبر در قرآن
– حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین الهی زاده
– حجت الاسلام و المسلمین استاد علی صبوحی

۳- سوابق پژوهشی

– تألیف مجموعه دو جلدی کتاب زبان وحی (واژه شناسی- جمله‌شناسی)
– تألیف کتاب زبان وحی مقدماتی
-تألیف مقاله ” ساختار سبع مثانی قرآن کریم (نظریه ای جدید در باب چینش سوره ها) ” با راهنمایی جناب آقای دکتر همامی- چاپ شده در نشریه علمی پژوهشی پژوهش دینی
– تألیف مقاله «جعل و تحریف در اخبار سبب نزول سوره تحریم» – چاپ شده در نشریه علمی پژوهشی حدیث پژوهی
– تالیف مقاله «در آمدی بر بازشناسی جایگاه سنت در مکتب تفسیری قرآن به قرآن با تکیه بر اساس تفاوت دو مرحله تدبر و تبیین(تفسیر)» – چاپ شده در دو فصلنامه علوم و تفسیر معارج
– تالیف مقاله «امام خمینی(ره) و مسأله اختلاف قرائت» با راهنمایی جناب آقای دکتر فقهی زاده- برگزیده همایش قرآن و امام خمینی(ره) و چاپ در همایش‌نامه آن
– تألیف مقاله «دیدگاهی نو درباره آیات۱۶-۱۹ سوره قیامت و نقد دیدگاه های سه گانه مشهور»- چاپ شده در مجله علمی ترویجی مشکوه مربوط به بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
– همکاری در تألیف مقاله «روایتی قرآنی از واقعه تاریخی سوره تحریم در مقابل روایت محرَّف شأن نزول‌ها»- شایسته تقدیر در جشنواره علامه حلی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران

۴- سوابق تدریس

(سال۱۴۰۱-۱۴۰۲)- تدریس دوره تدبر در سور حزب مفصل قرآن- مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(سال ۱۴۰۱)- تدریس دوره تدبر در سوره بقره- مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(سال۱۳۹۹-۱۴۰۰)- تدریس دوره های مجازی تدبر در قرآن- مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(سال۹۸)- دوره مبانی تدبر در قرآن-مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(سال۹۷-۹۹)-دوره های آموزشی و مهارتی تدبر در قرآن-مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(دی ۹۶ تا اردیبهشت۹۷)- درس تدبر در قرآن- دوره طبلگی شهیده بنت الهدی صدر حوزه علمیه شریف
(سال۹۳-۹۶)- تدریس تدبر در قرآن – حوزه دانشجویی دانشگاه شریف
(سال۹۵)- دوره آموزش زبان وحی – مؤسسه رهپویان امام رضا(ع)
(ترم دوم سال تحصیلی۹۵-۹۶)- درس علوم قرآنی- حوزه مشکات اندیشه خواهران
(بهمن ۹۴ تا دی ۹۶)- درس تدبر در قرآن- حوزه مشکات اندیشه خواهران
(سال۹۳-۹۵)- دوره جامع آموزش تدبر در قرآن – مؤسسه رهپویان امام رضا(ع)
(مهر۹۲ تا خرداد۹۶)- درس تدبر و تفسیر- دانشگاه امام صادق(ع)
(ترم اول سال تحصیلی ۹۲-۹۳)- درس تفسیر قرآن- دانشگاه آل طه
(ترم اول سال تحصیلی ۹۲-۹۳)- درس تدبر در قرآن- دانشکده تهران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
(سال۹۰-۹۱) – دوره تربیت مربی تدبر در قرآن ویژه طلاب و دانشجویان علوم قرآن و حدیث- حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز فاطمی.
(سال ۸۶-۸۹)- دوره‌های دانش افزائی مربیان کلاسهای تدبر در قرآن – نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
(سال ۸۵)- دوره آموزش تدبر در قرآن – نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران

۵- سوابق مدیریت قرآنی-تدبری

(سال ۹۶ به بعد)- مؤسس و مدیر مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
(سال۹۴-۹۶)- مدیر و عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت رهپویان امام رضا(ع)
(سال ۹۰-۹۳)- مسئول مرکز تدبر در قرآن حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
(سال۸۳-۸۹)- مسئول واحد قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
(سال ۸۱-۸۲): مسئول آموزش مجمع کانونهای قرآن و عترت دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

رویکردهای مؤسسه

1) تحول در گفتمان دینی: گفتمان دینی جامعه ما دچار نقیصه ها، اشکالات و حتی گاه انحرافاتی شده است. عمده این مشکل به خاطر محور نبودن قرآن در این گفتمان است. اگر بگذریم از عوام دیندار که خواب و رؤیا، شعر و خیالات، خرافات، افسانه ها و باورهای غلط به جا مانده از گذشته، محوریت دین داری شان را تشکیل می دهد، و حتی اگر بگذریم از روشنفکران مسلمان که دینداری شان مبتنی بر شبه عقلانیتی است که بسیار متأثر از نتایج علوم حسی و تجربی و یا آمار علوم اجتماعی است؛ ما با بسیاری از اهل معرفت دینی مواجه می شویم که اندیشه قرآنی در منظومه دینی آنها جایگاهی ندارد و مفاهیم پراکنده روایی-تاریخی با معجونی از مفاهیم عرفانی-فلسفی جایگزین نظام جامع مفاهیم قرآنی شده است، و بهره این طیف از قرآن، تنها خواندنی برای ثواب و نهایت نکاتی تفسیری از برخی آیات گزینش شده است. اما گفتمان اسلام ناب، گفتمان قرآن محور است. در این گفتمان، انسان مؤمن، منظومه فکری اش با محوریت قرآن شکل می گیرد و دیگر منابع و علوم با این منظومه فکری قرآنی، ارزیابی و پالایش شده و درک جامع و صحیحی از آنها صورت می گردد. بر این اساس ما به آموزش قرآن کریم به عنوان یک فعالیت مبنایی و گفتمانی نگاه می کنیم. یعنی هدف ما، تغییر گفتمان و اصلاح چارچوبهای فکری مخاطبان است. ما صرفاً به دنبال افزودن اطلاعات قرآنی و بیان یک سری نکات معرفتی نیستیم و در واقع دغدغه‌های ما فراتر از برگزاری چند دوره تدبر در قرآن است. از این رو گرچه محور فعالیت‌های ما تدبر در قرآن است، اما در وهله اول به دنبال ایجاد یک نگاه صحیح دینی و اصلاح سبک دینداری و دین‌ورزی هستیم، و انتخاب فعالیت قرآنی جهت محوریت و اهمیت آن جهت نیل به این هدف دینی است.

۲) قرآن محوری در فهم دین: حل مسائل فرهنگی و دینی نیازمند یک حرکت اصلاحی ریشه ای و اصیل و ناب است و معتقدیم این حرکت اصیل، جز با محوریت قرآن کریم و به عرصه آمدن قرآن ممکن نیست. لذا تمرکز مؤسسه بر «فعالیت قرآنی» از باب انتخاب یک گزینه از میان فعالیتهای دینی ممکن نیست. در حقیقت حل مسائل و دغدغه های فراگیر دینی جز از این طریق بطور کامل محقق نمی شود. از رو می بایست قرآن محوری در شناخت دین را احیاء کرد. روایت محوری، فلسفه محوری، عرفان محوری و… نقص دارد و به انحراف خواهد انجامید. باید مفاهیم تدبری قرآن، محور باشد و هر چیز دیگر را به شرط قبول و یا لااقل عدم مخالفت با آن مفاهیم، به عنوان دین و اندیشه دینی پذیرفت.

۳) تأکید بر دینداری آگاهانه: بر دو سبک می توان دیندار بود: دینداری احساسی، سرسری و عوامانه و یا دینداری آگاهانه و معرفت محور. معتقدیم دینداری آگاهانه را باید در جامعه ترویج کرد و بر این اساس بر ارتقای بینش دینی مخاطب تمرکز می کنیم، نه صرفاً برانگیختن احساسات وی و یا اکتفاء کردن به برخی معارف اخلاقی و رفتاری. اگر بینشها و چارچوبهای فکری ما بر مبنای نظام فکری قرآنی شکل بگیرد، اعمال، رفتار، انگیزه‌ها و احساسات ما نیز به تدریج قرآنی می شود. البته بر مبنای نگاه قرآن محورانه به دین، لازمه گسترش دینداری آگاهانه در جامعه، قابلیت ارتباط مستقیم آحاد جامعه با منبع اصلی دین یعنی قرآن و فهم چارچوب زندگی دینی از آن است، از این روست که محور فعالیتهای ما آموزش تدبر در قرآن است.

۴) روشمندی در فهم قرآن: معتقدیم فهم قرآن دارای ضابطه و معیار است؛ نه ذوقی و سلیقه ای، نه وابسته به اشخاص و افراد. متأسفانه برخی از فعالیتهای قرآنی حتی با اسم تدبر، متکی به ذوق و سلیقه شخص است و ضابطه، روش، دلیل و معیار روشنی ندارد. از این مدل فعالیتهای دینی و قرآنی، ضربه‌ها خورده‌ایم، لذا یکی از نقاط مهم مورد تأکید مؤسسه، آموزش روش تدبر در قرآن است. در این راستا، طراحی دوره ها به صورت آموزشی و تعاملی و تهیه منابع لازم جهت آموزش روش تدبر، یکی از دغدغه‌های همیشگی مؤسسه بوده است.

گزارش فعالیتهای مؤسسه

1- گزارش فعالیتهای مؤسسه از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۸: اینجا

۲- گزارش فعالیتهای مؤسسه از سال ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۰: اینجا

۳- گزارش فعالیتهای مؤسسه سال ۱۴۰۱:  اینجا

۴- گزارش فعالیتهای مؤسسه سال ۱۴۰۲:  اینجا