مدرسه مطالعات قرآنی

درباره مدرسه

🎯 «مدرسه مطالعات قرآنی» چرا تشکیل شده و هدفش چیست؟

💠 در گفتمان رایج دینی، قرآن و منظومه فکری آن جایگاه محوری ندارد. در اینگونه دین فهمی و دینداری، ما سالها می توانیم مسلمان باشیم یا حتی امر هدایت دیگران را بر عهده داشته باشیم، اما حتی یک دور، قرآن را تدبر نکرده باشیم و با منظومه فکری قرآن آشنا نباشیم. ما را چه شده که با وجود اعتقاد به قرآن، تنها بهره ما از قرآن، خواندن قرآن صرفاً برای ثواب (نه فهم) شده است؟ چه شده است که ما معارف دین مان را از قرآن اخذ نمی کنیم؟ چه شده است که دیگر منابع دینی اصل شده است و قرآن در حاشیه قرار گرفته است؟ مگر منبع اصلی دین، قرآن نیست و دیگر منابع دینی نباید اعتبار خود را از قرآن کسب کنند؟

💠 علامه طباطبائی(ره) در تفسیر شریف المیزان در خصوص مهجوریت قرآن حتی در مراکز تخصصی دینی، بیانی بس عجیب دارد: اگر درباره علوم دینی دقت به خرج دهى، خواهى دید که طورى تنظیم شده که پیدا است گویى هیچ احتیاجى به قرآن ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همه آن علوم، از قبیل: صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول را تا آخر فرا بگیرد، سپس در این علوم، کار کشته، ماهر و مجتهد شود، در حالی که تا کنون قرآن نخوانده است، و یا به عبارتى، اصلاً به مصحف قرآن، دست نزده است! (المیزان فی تفسیر القرآن، ۵/ ۲۷۶).

💠 ریشه این مشکل در برخی مبانیِ غلطی است که در مراکز علوم دینی ما رایج شده و گفتمان دینی ما را تحت الشعاع خود داده است. تا این مبانی و این گفتمان تصحیح نگردد، قرآن و منظومه فکری قرآنی، محور دین فهمی و دین داری ما نخواهد بود. بر این اساس، تحول در مبانی و گفتمان دینی رایج و حرکت در مسیر دین فهمی و دین داری بر پایه قرآن و منظومه فکری قرآنی امری لازم و ضروری است.

💠 «مدرسه تحولی مطالعات قرآنی» در راستای تحول گفتمانی فوق الذکر شکل گرفته است و افق خود را نیروسازی و جریان سازی در راستای ترویج و نهادینه کردن گفتمان صحیح قرآنی یا همان گفتمان قرآن و ولایت قرار داده است. (تعریف گفتمان قرآن و ولایت و تبیین آثار، نتایج و الزامات آن: اینجا)

💠 بر این اساس، هدف این مدرسه تربیت نیروی متخصص از میان دانشجویان و طلاب جوان علوم دینی (و یا جوانان دغدغه مند مطالعات تخصصی علوم دینی) که با منظومه مفاهیم تدبری قرآن آشنا هستند، گفتمان قرآن محور دینی و مبانی آن را به خوبی می شناسند و این توانایی علمی و مهارتی را کسب کرده اند که به تدریج وارد یکی از عرصه های پژوهش، آموزش یا ترویج این گفتمان شوند.

✅ مخاطب این مدرسه کیست؟

💠 حرکت تحولی، نیاز به فکر و نیروی جوان دارد. حرکت تحولی نیاز به عدم پافشاری بر باورهای غلط گذشته و قدرت آزاد اندیشی، خلاقیت و فکر نو دارد. حرکت تحولی نیاز به همت بلند، تلاش پیگیر و صبر و استقامت دارد، لذا مخاطب این مدرسه، نخبگان جوان دانشگاه و حوزه هستند که اهل فکر، آزاد اندیشی، خلاقیت، همت و تلاش هستند.

💠 امروزه عملاً مقطع اصلی انتخاب آزادانه و آگاهانه مسیر تحصیلی برای بسیاری از جوانان مؤمن (به ویژه در شهر تهران) بعد از مقطع کارشناسی است، از این رو بسیاری از دانشجویان مؤمن، بعد از مقطع کارشناسی، به سمت رشته های دینی حوزه و دانشگاه تغییر رشته می دهند. هر چند این امر ناشی از اشکالات ساختاری در سازمانها و نهادهای مسئول، خانواده ها و… می باشد، اما در هر صورت این ظرفیت می تواند به سمت و سوی درست سوق داده شود. بر این اساس، مخاطب اصلی مدرسه تحولی مطالعات قرآنی، جوانان تحول خواه مؤمنی هستند که:

🔻1. قبلاً تحصیل در رشته های علوم دینی دانشگاه و حوزه را شروع کرده اند و با شرکت در دوره های تدبر در قرآن مؤسسه، مهجوریت قرآن در این رشته ها! را درک کرده اند و با تحصیل در این مدرسه بنا دارند، به نحو تفصیلی با گفتمان قرآنی آشنا شده تا بتوانند در راستای تثبیت و ترویج این گفتمان گام بردارند.

🔻2. هنوز تحصیل در این رشته ها را شروع نکرده اند، اما شرکت در دوره های تدبر در قرآن مؤسسه، این انگیزه را برای ایشان ایجاد کرده است که با صبغه و گرایش قرآنی به سمت رشته های دینی حوزه و دانشگاه تغییر رشته دهند تا بتوانند در مدرسه مطالعات قرآنی تحصیل کرده و بعد از آشنایی تفصیلی با گفتمان قرآنی و کسب مهارت های لازمه در امر تثبیت و ترویج این گفتمان گام بردارند.

💠 مدرسه تحولی مطالعات قرآنی، پایگاهی است برای جذب، تربیت و پرورش این جوانان تا به تدریج بتوانند به عنوان یک نیروی متخصص در زمینه گفتمان قرآنی فعالیت کنند.

توضیحات اجرایی

👥 شرایط شرکت کنندگان

🔹 1. دانشجو یا دانش آموخته کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته‌های تخصصی علوم دینی در دانشگاه (رشته علوم قرآن و حدیث و توابع آن) یا طلبه سطح ۱

🔻 موارد ذیل هم بنا به اولویت و بعد از مصاحبه علمی توسط اساتید مؤسسه و تأیید ایشان، می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند:

  • اولویت اول: دانشجویان یا دانش آموختگان دیگر رشته ها که در شرف تغییر رشته به سمت رشته های دینی دانشگاه و حوزه هستند و یا به طور جدی قصد چنین تغییری را دارند.
  • اولویت دوم: دانشجویان یا دانش آموختگان دیگر رشته ها که هر چند قصد تغییر رشته به سمت رشته های دینی دانشگاه و حوزه را ندارند، اما قصد، همت و فرصت مطالعات تخصصی قرآنی را دارند.

🔹 2. حداکثر سن: ۲۵ سال

🔹 3. گذراندن موفق تمام دروس مدرسه مجازی تدبر در قرآن

🔹 4. قبولی در آزمون ورود به دوره

🔹 5. شرکت منظم و فعال هفتگی در کلاسهای حضوری (پنجشنبه بعد از ظهرها – ۴ ساعت در هفته)

  • چنانکه در ادامه هم می آید، برنامه این مدرسه به صورت حضوری و کارگاهی برگزار می شود، لذا حتماً نیاز به حضور منظم هفتگی و بحث و گفتگوی کلاسی و تعامل با اساتید دارد. به طور معمول، رعایت چنین شرطی برای افراد مقیم در شهر تهران (و یا نهایت شهرهای اطراف) قابل انجام است، لذا از پذیرش افراد مقیم در سایر شهرها معذوریم.

🔹 6. داشتن فرصت کافی برای انجام تکالیف و تمارین هفتگی کلاسها (حداقل ۳ ساعت در هفته)

📚 مواد آزمون ورودی

🔹 1. کلیات و چارچوب مبانی و روش تدبر در قرآن

🔹 2. کلیات و چارچوب زبان قرآن (عربی قرآنی).

🔹 3. تدبر ۲۰ سوره حدید تا انسان (شامل ترجمه تدبری آیات، ساختار و جهت هر کدام از سوره ها).

📈 مقاطع تحصیلی

مدرسه تحولی مطالعات قرآنی در راستای تربیت نیروی متخصص، برای ورودی های خود دو مقطع تحصیلی را به شرح ذیل طراحی کرده است:

1.مقطع مقدماتی

 در این مقطع مخاطبان با فضای علمی، مبنایی و گفتمانی مدرسه آشنا شده و برای حضور در دوره اصلی مدرسه آماده می شوند.

📚 مواد درسی

🔹 1. اصول، قواعد و روش تدبر در سوره‌های کوچک قرآن

🔹 2. مبانی، شاخصه ها و چارچوب گفتمان قرآنی ولایی

🔹 3. تدبر در سوره‌های کوچک قرآن

 مدت زمان دوره

🔹 ۱ ترم (۱۰ الی ۱۲ هفته شامل ۴ ساعت کلاس)

🗒 نحوه برگزاری دوره

🔹حضوری / کارگاهی

2.مقطع تخصصی

 ✳️ در این مقطع مخاطبان به نحو جدی وارد فضای تحصیلی و دروس مدرسه می شوند.

📚مواد درسی

🔹 1. زبان قرآن (صرف، نحو و بلاغت با رویکرد قرآنی)

🔹 2. اصول، قواعد و روش تدبر در قرآن

🔹 3. مبانی، شاخصه ها و چارچوب گفتمان قرآنی ولایی

🔹 4. تدبر در سوره‌های متوسط و بلند قرآن

مدت زمان دوره

🔹  ۴ الی ۶ ترم (هر ترم ۱۰ الی ۱۲ جلسه، شامل ۴ ساعت کلاس در هفته)

🗒 نحوه برگزاری دوره

🔹 حضوری / کارگاهی / پژوهشی